Indrukwekkend projectbezoek special needs, special people.

Door: Anneke

Vijf maart 2018... de dag na terugkomst van de Kilimanjaro staan we opnieuw vroeg op! En dat valt best een beetje zwaar... met nog al die kilimeters in de benen...

Een jaar lang hebben we ons voorbereid op dit grote avontuur. Voor allemaal een bewuste keuze om het Kilimanjaro avontuur aan te gaan EN daarmee iets goeds terug te doen voor Afrika, voor minder goed bedeelde, kwetsbare kinderen in een 3 tal projecten waar Doingoood mee samenwerkt.

Per deelnemer gold een streefbedrag van €2.500 aan sponsorgeld om voor het goede doel op te halen. Sponsorgeld dat ten goede komt aan 3 goede doelen:

• APDK in Kenia: Dankzij de donaties kunnen vele kinderen een orthopedische operatie krijgen waardoor hun leefomstandigheden en toekomstkansen aanzienlijk verbeteren
  • Makerere school in Oeganda, waardoor meer kinderen kinderen voorzien kunnen worden van kwalitatief onderwijs
  • Children of Blessing in Malawi: Een centrum voor moeders met gehandicapte kinderen, waar zij terecht kunnen voor begrip en ondersteuning, fysiotherapie, onderwijs en aanvullend voedsel voor hun kinderen

Deze dag, maandag 5 maart gaan we op projectbezoek in Arusha. Twee projecten gaan we daar bezoeken, een reguliere basisschool met een extra special needs class en een vervolg school waar kinderen met een beperking de kans krijgen om een "beroepsvaardigheid" te ontwikkelen gericht op een zinvolle en "betere" toekomst.

Een deel van het sponsorgeld van de KCC 2016 is naar twee oudere kinderen gegaan om ze de kans te geven zich verder te ontwikkelen en te stimuleren in een vaardigheid, een unieke kans voor ze! Voor ons als groep bijzonder om een indruk te krijgen wat er daadwerkelijk met het sponsorgeld gebeurd is en te zien dat deze doelgroep waar ook ter wereld echt ook kansen verdient, zeker in Afrika waar het hebben van een kind met een beperking vaak nog taboe is.

We rijden weer gezellig in een grote bus die ochtend om 9 uur al richting Arusha. Het is ruim een uur rijden en er moet ook nog even gepind worden onderweg.. of dat ook nog lukte... Natuurlijk werd er gezegd. Inmiddels weten we dat "even pinnen" echt niet werkt in Tanzania. Niet alle banken accepteren onze passen of het automaat was leeg of er was net een stroomstoring en dan nog met 17 mensen zijn waarvan er zeker 9 willen pinnen... en inmiddels moeten er een paar naar het toilet of hebben een flesje water nodig..

Uiteindelijk komen we om 12 uur op het project aan, terwijl we om 10 uur afgesproken hebben. Gelukkig geen probleem, Hakuna matata, de school is al uit maar de kinderen hebben op ons gewacht!

We krijgen een warm welkom. Er is een welkomstshow voor ons voorbereid met muziek, zang, 2 drum sisters en een gezellig boel kinderen. Het is werkelijk aandoenlijk hoe de special needs kids contact zoeken, je zomaar knuffelen, je hand of arm pakken of juist verlegen op afstand blijven. Er is ook eentje die heel venijnig knijpen kan... nadat hij breed lachend naar je toe komt en je arm pakt.. ;-) We doen gezellig mee met het feestje en lopen als Hollanders vrolijk bewegend tussen de kinderen door en zingen mee op het ritme van de Afrikaanse songs. Er volgt ook een officieel moment en we worden gevraagd naar binnen te gaan in de klas. Hier vertelt de hoofdmeester van de special needs class hoe dankbaar hij is voor de gegeven donatie en alles wat daardoor gerealiseerd is. Hij is wat moeilijk te verstaan maar zijn dankbaarheid en blijheid is goed te zien!

Er volgt een korte rondleiding op de school, via de moestuin en het speelveld. De school is deels zelfvoorzienend in de schoollunch door de moestuin wat tevens ook weer een leertraject is voor de kinderen. Erg mooi om te zien!

Er worden vele foto's gemaakt en Hielke waagt zich nog aan een potje voetball met de boys daar. We genieten.

Gezien de tijd moeten, we waren immers al laat, moeten we door naar het tweede project waar twee kinderen van deze school d.m.v. het sponsorgeld een ambacht kunnen leren. Het is een vervolg traject voor deze kinderen na hun lagere schooltijd. Voor de meesten kinderen met een beperking op het eerste project is dit niet haalbaar. Het is een unieke kans dat Happyness en Godfrey d.m.v. KCC sponsoring hiervoor in aanmerking konden komen.

Na een korte zoektocht naar de school vonden met teacher Ruth, een geweldige vrouw die zich helemaal inzet voor de special needs groep. Ze laat ons de klassen zien en vertelt hoe ze de kinderen stimuleert een vaardigheid te ontwikkelen. Ook hier is de special needs groep een klein onderdeel van een grotere school. We mogen alles vragen en er worden foto's van ons gemaakt :-)

Uiteindelijk ontmoeten we Happyness en Godfrey. Beide gefocust op hun bezigheid. Een prachtig gezicht tussen de anderen in de klas. We zijn overigens wel een invasie met 17 blanken tegelijk in het kleine klasje ;-)

Dankbaar nemen we afscheid van de kids en teacher Ruth en stappen weer in de bus, tijd voor een heerlijke lunch buiten ergens in een mooie restaurant tuin in Arusha. We genieten ervan maar merken ook de moeheid en de verbrandingen in onze gezichten soms parten spelen. Lachen kan dan best zeer doen...

Na de lunch deelt Genes de certificaten uit voor het behalen van de Gillamans point en Uhuru peak! Een officieel moment van overdracht met foto natuurlijk.

We sluiten de onze laatste avond gezellig af in de lodge in Moshi. We horen van elkaar hoe we terug kijken op deze reis. Zeer dankbaar voor de geweldige sfeer in de groep, dat staat voorop. Unaniem kijken we terug op een geweldige tijd en de zeer prachtige ervaring om de Kilimanjaro beklommen te hebben als groep! Met een best wel adembenemend sponsorgeld resultaat... We huggen natuurlijk nog een keertje...

We hebben met elkaar tot nu toe het meer dan prachtige bedrag opgehaald van: € 54.855,=!! Eind maart sluiten we de sponsoractie definitief. Alle sponsoren heel, heel hartelijk dank voor jullie donatie en betrokkenheid! Doingoood zal in overleg met de drie projecten het sponsorgeld zorgvuldig gaan uitgeven. Dit vraagt tijd uiteraard. Alle KCC 2018 deelnemers zullen persoonlijk op de hoogte gehouden worden.

Wil je mogelijk zelf mee de Kilimanjaro beklimmen of de hoogte gehouden worden van de volgende Kilimanjaro Charity Climb in 2020? Dat kan! Meld je aan via deze linkdan houden we je op de hoogte.

Ons Kilimanjaro Charity Climb verhaal komt hiermee ten einde. Bedankt voor het meelezen en al jullie mooie reacties. Het is bemoedigend geweest, we hebben geprobeerd ons verhaal te vertellen. Iets wat bijna onmogelijk te verwoorden is.

Groet van ons allemaal en wie weet tot horens!

Paul en Marijke van de Groep

Wederom heb je het prachtig verwoord. We zijn ongelooflijk trots op jullie allemaal en trots hoeveel geld jullie gezamenlijk hebben opgehaald. De doelen kunnen het geld goed gebruiken. Wij wensen jullie verder al het goeds toe.
Veel groetjes uit Deventer.

Ton.

Weer een prachtig verhaal Anneke.
Indrukwekkend en hartverwarmend te lezen over jullie projectbezoeken en donaties.
Jullie zijn in alle opzichten toppers, dat is mooi te ervaren.
Ik ben blij dat ik in Slenaken een heel klein steentje mocht bijdragen aan jullie voorbereiding.
Dat wil ik graag ook doen samen met jullie opvolgers.

Ton.

Mooie foto's.
Ze spreken voor zich.
De betrokkenheid van jullie, samen met de blijheid van de kinderen en hun begeleiders!
Mooi om te zien!